Anne Rongas (ideatarhuri, kouluttaja, opiskelija, yrittäjä )
Rautalahdentie 145 49750 Kalliokoski Koulutus:kasvatustieteen kandidaatti 2002 (pääaine aikuiskasvatustiede, Helsingin yliopisto), pienyrittäjyysopinnot (Harjun oppimiskeskus, Kauppakorkeakoulun pienyrittäjyyskeskus), pedagoginen pätevyys (suuntautuminen aikuiskoulutukseen), aineenopettajan opinnot filosofia, ET, sivuaineopinnot sosiaalipsykologia, psykologia, yleinen teologia, mediakasvatus, tvt-opetuskäyttö.Työ:- Tällä hetkellä (1.1.2014 alkaen kokoaikainen) kehityspäällikkö Otavia (ent. Otavan Opisto): Ideatarhuri Suunta-tiimissä ja 20 % työajalla psykologian opettaja Nettilukiossa (2015-), meneillään hankkeet: Vahvistu verkossa ESR Taito-ohjelma (2018 -2020) ja TYTTI – Työelämäosaaminen - tulevaisuuden tie / päättyneet hankkeet: Sykettä arviointiiin -opetushenkilöstön koulutus (2018 - 2019), Pulssi - lukion arviointikulttuurin kehittäminen 2017-2019, Viisari – lukion arviointikulttuurin kehittäminen 2015-2017
- Suomen eOppimiskeskus ry, projektipäällikkö (2010-2014) ja kehityspäällikkö (2014-2015), keskeisenä työroolina AVO-hankkeet sekä kehittämis- ja koulutushankkeet (yhdessä Otavan Opiston kanssa): Open Päivitys 2010-2015, oppilaitosjohdon Luoti ja BoosIT 2011-2014, Opus2015 - oppikirja oppimisympäristönä 2014-2016, Ilmioppi – ilmiöpohjaisen opettamisen ja oppimisen menetelmät.
- Yliopisto-opintoihin liittyen työn ohessa sähköisen arvioinnin ja oppiaineirajoja ylittävän opiskelun Erasmus+ -tutkimushankkeet: 2015-2018 ATS2020 ja 2019- ATS STEM, Suomen toteuttajana Tampereen yliopisto, inforaatiotieteen yksikkö / TRIM-tutkimuskeskus.
- 1.6.2009 – 31.12.2011 osa-aikainen sosiaalisen median asiantuntija Teknologiakeskus Innopark Oyja Suomen eOppimiskeskus ry muun muassa internetfasilitointi Tekesin Oppimisratkaisut -ohjelmavalmistelussa kesä-lokakuu 2010 http://tekesoppy.blogspot.com/
- 1.5.2009 – 31.12.2011 osa-aikainen (20 % työaika) AVO-hankkeen taustatyöntekijä Kotkan osahankkeessa (Vinkkiverkko) ja 1.5.2009 – 31.7.2010 Otavan opiston osahankkeessa projektityöntekijänä (sosiaalinen media, oppiminen ja kansalaistoiminta, Sometu-verkosto).
- 1.8.2001 - 31.7.2010 aineenopettaja ja opinto-ohjaaja (syksy 2003 - kevät 2009) Kotkan aikuislukiossa aineenopettajana myös Kotkan Lyseon lukiossa(kaikki kurssisällöt avoimesti verkossa), 1.8.2009 - 31.7.2010 sivutoimisena aineenopettajana Kotkan aikuislukiossa (PS, UE, FI, ET, OP, AT)
- Opettajien kouluttajana tvt- ja sosiaalisen median opetuskäyttö, syksy 2004 lähtien. Kaikki koulutusten aineistot avoimesti verkossa.
- Kehittämishankkeet (Oph): Opinto-ohjauksen kehittämishanke 2005-2007 (koordinaattori Etelä-Suomen aikuislukioitten verkko-opinto-ohjauksen kehittäminen), Erilainen oppija - yhteinen koulu 2004-2006 (koordinaattori Oppimisen tukeminen -osiossa), Etelä-Kymenlaakson tvt-opetuskäytön kehittämishankkeen projektipäällikkö 2006-2007 Etelä-Suomen lääninhallituksen ja Euroopan sosiaalirahaston rahoittama KyEtä-hanke ja 2007 jatkuen Etelä-Kymenlaakson kunnat ja Oph:n oppimisympäristö-hanke verkonpunoja Vinkkiverkko
- Omistajayrittäjä Pedapoint Oyvuodesta 2007
- Päivystävä verkko-opo Aikuislukiot.fi-sivustolla 1.6.2005-22.6.2015 (myös sivuston sisällöllinen ylläpito ja moderointi sekä UKK-sivusto).
- Vapaaehtoistyönä KyEtä-hankkeen aikana aloitetun oppimis/opetuskäyttöön laaditun sivuston ylläpito: Sosiaalisen median palveluita ja avoimia ohjelmia
- Maanviljelijä 1987-2008 (Kotilieden haastattelu 2.10.1998), järjestöura MTK:ssa 1989-1998, toimintaryhmä Alkuvoima 1993-1998
- Vapaan sivistystyön tehtävissä 1993-1998, Maaseudun sivistysliitto
Julkaisut:- Kasvukohtia - maaseudun Ryhmät oppivat. (951-9436-66-9), Maaseudun Sivistysliitto 1998 (myös kuvitus).
- Pakinoita Maatalousradioon (Radio Suomi)kevättalvella 1999.
- Pakinoita Kaakonkulma-paikallislehteen 2000-2003, 2020-
- "Aikuiskasvattaja viestinnän infoviidakossa", kirja-arvio Sakari Kiurun kirjasta Seula, Aikuiskasvatus 2002 nro 4
- Projektiaihioita Opit-palvelu filosofian, elämänkatsomustiedon ja mediakasvatuksen opetukseen, Sosiaalipsykologian demokurssi, Verkko-opiskelun taidot, WSOY 2002 - 2004
- Opit - käyttäjän opas, lukio, WSOY 2005
- Artikkeli Opettaja tieto- ja viestintätekniikan ihmemaassa kirjassa VERSO 1.0. Tieto- ja viestintätekniikan käsikirja rehtoreille ja opettajille, Opeko 2005
- Opintoluotsi: Oppiminen ja opiskelutaidot 2005 (poistunut verkosta)
- Avauksia opsiin – Opetussuunnitelmasta oppimissuunnitelmaan OPH 2005
- Mitä ja miten verkko-opintoihin OPH 2005 (myös kuvitus)
- Hyödyllinen joululahja, kirjoitus teoksessa Mikä joulu! (951-618-737-4), toim. Salla Korpela, SLEY-kirjat 2005
- Etälukio psykologian kurssien aineistot PS1, PS2 OPH 2005 - 2006 (myös kuvitus)
- Tervetuloa aikuislukioon (yhteistuotos: Mia Snellman, Esa Rantamo, Marianna Sydänmaanlakka), OPH 2007
- Facta-tietopalvelu - opettajan opas, WSOY 2007
- Kenguru: Median luku- ja kirjoitustaidot OPH 2007 (myös kuvitus, kylkiäisenä KenGuru-blogi)
- "Kaksi tapausesimerkkiä blogien ja wikien opetuskäytöstä" kirjassa Oppimista tukeva ympäristö - Esiselvitys oppimista parhaiten tukevista oppimisympäristöistä, Palmenia 2007
- SMOOT-projekti asiantuntijakirjoitelma sosiaalisen median opetuskäytöstä, Kuopion yliopisto 2007
- Sosiaalinen media oppimisen tukena -verkko-opas, OPH 2008
- Oppimisverkostot tulevat – tekniset ympäristöt natisevat juttu SeOppi-lehteen 27.9.2009
- Hektistä menoa vai hidasta yhdessä oppimista? Leena Vainion kanssa juttu TIEKE:n Tiedosta-lehteen 13.11.2009
- ELMA-esiselvitys: E-oppimisen liiketoimintamallit (pdf) Kari A. Hintikan kanssa, Teknologiakeskus Innopark Oy, 2010
- Mikä ihmeen sosiaalinen media? Perusopas opetusalan ihmisille. OPH, 2010
- Sisältöjä Sombiz-Someoppaaseen (Hermia) yhdessä Kari A. Hintikan ja Tarmo Toikkasen kanssa (kaikki nimissäni oppaaseen siirretyt sisällöt kolmikon yhteistyönä tuottamia).
- Uusia innovatiivisia ammattikoulutuksen oppimisympäristöjä – Sosiaalinen media innostaa oppimaan. Artikkeli Seoppi-lehti 1/2011.
- Pulahdus sosiaaliseen mediaan – Tyylinsä kullakin. Artikkeli yhdessä Elias Aarnion kanssa, Seoppi-lehti 1/2011.
- Päivitystä oppimisen ammattilaisille. Artikkeli TIEKE:n Tiedosta-lehden numerossa 3/2011.
- Näkyvää ja näkymätöntä oppimista. Artikkeli Kantti 2/2011 (s. 4-5).
- Nettifasilitointia ja joukkouttamista – case TekesOPPY. Julkaistu kahtena mikroartikkelina, Metropolia 2012: Yhteistoiminnan rakentajat – kokemuksia fasilitoinnista (pdf).
- Nyt pelittää! Opas strategisen joukkueroolipelin rakentamiseen, Pauliina Mäkelä, Anne Rongas ja Oili Salminen, opaskirja 2012, Suomen eOppimiskeskus ry.
- Toiminnallista ja aktiivista oppimista. Artikkeli Seoppi-lehti 1/2013.
- Opus-hanke kokeilee oppikirjaa oppimisympäristönä. Artikkeli Seoppi-lehti 2/2013.
- Vertaistyöskentelyllä työniloa ja sujuvuutta. Artikkeli Seoppi-lehti 2/2013 Kaisa Honkosen kanssa.
- AVO2 avaa verkostoja oppimiseen. Artikkeli Seoppi-lehti 1/2014 Kari A. HIntikan kanssa.
- Kerro kerro kuvastin - TVT:n käyttö oppilaitoksissa tulevaisuudessa? Artikkeli Seoppi-lehti 1/2014 Kari A. Hintikan kanssa.
- Kollaasi oppimismenetelmänä – Sirusissa kaleidoskoopin lumo. Artikkeli Seoppi-lehti 1/2014.
- Opettajien tihenevät ja erikoistuvat nettiverkostot. Artikkeli Seoppi-lehti 1/2014.
- Micro-revolutions in the open networks of teachers in Finland. EdMedia-konferenssin lyhyt paperi Anu Konkrarikosken ja Kaisa Honkosen kanssa, 2014.
- Oivalluksia oppimiseen, kirjasen kuvitus. 2014.
- BossIT Hämeenlinna: Suosituksia TVT-johtamiseen kouluissa. eDelfoi-raportti Kari A. Hintikan kanssa, 2014, Suomen eOppimiskeskus ry.
- Vihreämpää ruohoa kaikille – jakamisen ilo elää opeverkostoissa. Blogikirjoitus Etäopetus.fi-verkkopalvelussa, 2015.
- Omien videoiden tekeminen oppimisen tukena – hupiako vain? Seoppi-lehti 1/2016.
- Developing Students` Multidisciplinary Competencies: ATS2020 teaching and learning model implementation in Finland, Antti Syvänen, Anne Rongas, Jaakko Vuorio & Jarmo Viteli, 2018. EdMedia Conference, Best Papers by Country award.
- Opettajat ja opiskelijat arviointia kehittämässä. Artikkeli Seoppi-lehti 2/2018 Kaisa Honkosen kanssa.
- Arviointiosaaminen lukiolaisen opiskelutaitojen ytimessä. Artikkeli Seoppi-lehti 1/2019 Kaisa Honkosen kanssa.
- Arviointi tekee näkyväksi – uskallanko oppia? Artikkeli Seoppi-lehti 2/2019 Kaisa Honkosen kanssa.
- Opetussuunnitelmista käytäntöön – asiantuntijuuden uusintamista Otaviassa. Artikkeli Seoppi-lehti 1/2020 Aki Luostarisen ja Leena Vainion kanssa.
- Arvioinnin työväline. PS-kustannus 2020 Najat Ouakrim-Soivion kanssa.
- Arvioinnin suunnittelu- ja muistikirja 2020-2021. PS-kustannus 2020 Najat Ouakrim-Soivion kanssa.
Haastattelut ja erilaiset jutut mediassa:Entinen maanviljelijä valjasti blogit ja wikit opetukseen. Haastatteluartikkeli Harto Pönkän kirjassa Open somekirja, 2017, Docendo. Kasvava aikuinen, Ylen ja Avoimen yliopiston 5-osainen sarja aikuiskasvatustieteen opintohin, yhtenä sarjassa seurattuna. 1996. Opettajana:Opettamisen periaatteet
Muuta: Podcast Sykettä arviointiin Najat Ouakrim-Soivion kanssa: Spreaker ja Spotify, lukion arviointi, opettajien henkilöstökoulutus 2018-2019. Yksityistä:Kolmen lapsen äiti ja kolmen mummo. Harrastuksina olemisen ihmettely, lukeminen, piirtäminen, luonnossa oleminen, maailmanparannuspaatos, lasten kanssa leikkiminen ja pelleilypuheet ystävien kanssa.Anna palautetta, kysy, heitä idea |
|